Saper click sini panjang umor... :P

SeLaMaT DaTaNg

Followers

Monday, November 29, 2010

Kesihatan:Angin Ahmar(Stroke)

Assalamualaikum dan slmt tghari...hehe.. :) hri ni saje nak berangan-angan jdi doktor x rasmi sbb cita2 masa kecil dlu nk jdi doktorlah katakan.. :P...hri ni aku sebagai doktor(pandai2 je gelar dri doktor..hehee) nk share dgn korang semua mngenai penyakit ANGIN AHMAR @ STROKE...penyakit ini adalah disebabkan salur drh yg tersumbat dimana bekalan drh yg dbawa ke otak tersumbat...bahagian otak tersebut x mnerima oksigen yg mencukupi maka sel2 otak akan rosak atau mati dan mngakibatkan bahagian bdn yg dkuasai bhagian otak itu tidak berfungsi.Penyakit ini adalah kecederaan saraf yg serius yg boleh mnyebabkan kehilangan fungsi saraf secara tiba2.Pada puratanya, satu kejadian angin ahmar terjadi pada setiap 45 saat, dan seorang mati setiap 3 minit, akibat angin ahmar(begitu serius dan mudah sekali menghidapi penyakit ini)Bagi setiap lima kematian, 2 kematian adalah orang lelaki dan 3 kematian ialah wanita.

Punca angin ahmar termasuk kelanjutan umur, darah tinggi, kencing manis, kolesterol tinggi, dan MEROKOK(part ni kna besarkan ckit sbb aku tau rmai perokok tegar...hehehe termasuk aku). Merokok merupakan punca kpd setiap penyakit(katakan x nak!!!). Istilah "serangan otak" kini semakin digunakan di Amerika Syarikat untuk angin amar, disebabkan penyakit ini adalah padanan untuk "serangan jantung" yang merupakan masalah kesihatan yang diakibatkan oleh salur darah tersumbat dan bekalan darah ke sebahagian jantung diganggu.
p/s:-kpd sesiapa yg brpengalaman dan akan mungkin mengalaminya satu hari nanti(siapa tahu kan??)diharap bersabar dgn dugaan sbb pesakit dan penjaga pesakit aje yg tahu cabarannya....semua ini ada hikmahnya(kifarah dosa2 yg lalu)thank..salam...:)

1 comment: